Forside
Surgical Eye Expeditions

Grå Stær (Katarakt) & Efterstær

Hvad er det:

Grå stær er en øjenlidelse, hvor linsen i øjet bliver uklar som en råglasrude og synets kvalitet dermed forringes.

Behandling:

Der findes ingen medicinsk behandling for grå stær, hvorfor operation er den eneste kendte behandlingsmulighed.

Operation:

Den uklare linse fjernes med ultralyd eller laser gennem en meget lille åbning, hvorfor det ikke er nødvendigt at sy såret. Et lille elegant indgreb hvor der også bliver indlagt en ny linse i øjet. Operationen foregår i lokalbedøvelse og er smertefri. Normale aktiviteter kan genoptages hurtigt.

Instruktionsfolder udleveres i klinikken ved tidsaftalen.

Ved enhver operation er der en lille risiko for komplikationer. Teknisk har vi nu så fint udstyr at det er meget sjældent at vi ser en type som ikke kan håndteres umiddelbart. Vores største fare er infektioner i efterforløbet. Heldigvis er det også meget sjældent at vi ser dette. Alligevel følger vi strenge internationale regler for at undgå infektioner og det er derfor også vigtigt at følge de aftalte drypperegimer som vi aftaler på klinikken.

Linser der også genskaber mellemafstand og læsesyn

For dig der vil se godt både kort og langt uden briller findes et alternativ. Behandlingen er med en multifocal linse der giver et godt alternativ til alle som har "gammelmandssyn" (presbyopi), grå stær eller som overvejer en laseroperation. Med denne behandling kan du i de fleste tilfælde slippe helt for at bruge briller. Læs mere

Efterstær:

15 - 25 % af befolkningen har selv i pensionsalderen aktive vækstceller i linsekapslen. Disse kan udvikle en uklarhed idet man altid forsøger at beholde linsekapslen intakt under operationen som støtte for den nye indopererede linse. Behandlingen heraf foretages med laserlys, er smertefri og tager ca. 5 min.